Advertisement - Contact Us

[DEDAH] PANAS!!! Laporan-Laporan Kewangan Milik 1MDB Bagi Tahun 2010 Hingga 2014 Didedah... Benarkah RM42Bil Hilang Tanpa Jejak??? #SahabatSMB

Rasanya tidak adil apabila memperkatakan isu 1MDB, cuba mempertahankan kredibiliti 1MDB dan ketelusannya, meminta agar rakyat Malaysia khususnya mereka yang mengikuti secara rapat isu berhubung 1MDB... tetapi dalam masa sama aku sendiri gagal mengemukakan fakta bagi mempertahankan pendirian aku berkenaan 1MDB...


Seperti yg telah aku janjikan, kali ini, aku ingin berkongsi pula laporan-laporan kewangan milik 1MDB, bermula tahun 2010 sehinggalah yg terkini iaitu yg berakhir pada 31 Disember 2014... kesemua laporan2 ini sebenarnya telah pun dikongsikan kepada umum oleh pihak 1MDB sebagai bukti bahawa mereka memang bersungguh-sungguh untuk menunjukkan ketelusan dalam pengurusan di samping cuba untuk membersihkan semula imej mereka yg selama ini cuba dicemari oleh banyak pihak...




Dalam posting aku sebelum ini pun, aku sudah pun berkongsi beberapa persoalan yg sering dibangkitkan dan menjadi pertikaian berkenaan dengan 1MDB (KLIK LINK DI BAWAH)...


Sudah tentulah harapan aku agar masyarakat di luar sana dapat menilai dengan adil dan terbuka sebelum menentukan samada tuduhan2 yg selama ini dilemparkan terhadap 1MDB adalah benar ataupun sekadar fitnah yg bertujuan untuk menyerang salah satu aset atau entiti yg banyak menyumbang kepada kerajaan dan negara...



Sebelum ada pihak yg mempertikaikan laporan2 kewangan 1MDB yang akan aku kongsikan ini, aku ingin menegaskan bahawa laporan2 kewangan yg aku kemukakan ini telah disemak, diaudit dengan terperinci dan disahkan kebenarannya oleh beberapa pihak atau auditer yg bertauliah antaranya :

1. Internal Auditer
2. Deloitte
3. KPMG



Jadi sepatutnya tidak timbul lagi isu kebenaran atau kesahihan setiap laporan yg dikemukakan ini...

(Semua doc dlm format PDF)

Berdasarkan laporan2 kewangan yg telah dikongsikan ini, sepatutnya dapat diperhatikan beberapa perkara iaitu :

1. Adakah hutang RM42Bil yg menjadi isu diperoleh sekaligus atau tidak...

2. Kemana perginya RM42Bil ini...

3. Adakah benar hutang RM42Bil ini lenyap...


4. Bagaimana transaksi melibatkan 1MDB dan PetroSaudi...

5. Adakah wujud pengeluaran atau penggunaan wang drpd 1MDB yg diragui, termasuk dipindah ke mana2 akaun lain...


6. Adakah kerajaan Malaysia membiayai modal yg besar kepada 1MDB...

7. Benarkah 1MDB gagal menjelaskan hutang mereka...

8. Dan paling penting, adakah 1MDB merupakan sebuah entiti yg merugikan negara...

Terpulanglah kepada bagaimana untuk menilainya...   


By Mamu Karapoley



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama